Et nyt jobformidlingsprojekt er blevet yderligere aktuelt efter tabet af op mod et halvt hundrede arbejdspladser i kølvandet på konkursen i Egebjerg International A/S.
Det fortæller formand for 3F Holbæk-Odsherred, Allan Andersen, der selv bor i Nykøbing.
Det nye jobformidlingsprojekt, der blandt andet indeholder en database over samtlige ledige 3F’ere i Holbæk-Odsherred, skal både sikre virksomhederne den nødvendige arbejdskraft, ledige 3F’ere nyt job og i det hele taget bidrage til et mere effektivt lokalt arbejdsmarked.
”I 3F har vi altid formidlet arbejde til arbejdsgiverne, vi har bare ikke været gode nok til at fortælle virksomhederne om den service, vi kan levere. Men nu har vi investeret i et nyt it-baseret jobformidlingssystem og samtidig har opprioriteret jobformidling i det daglige arbejde. Derfor kan vi nu tilbyde virksomhederne at finde deres næste nye medarbejder,” fortæller Allan Andersen.
Adelingen kan dermed både hjælpe ledige og beskæftigede 3F-medlemmer, der er på jagt efter det næste drømmejob, og virksomheder, der står og mangler konkret arbejdskraft.
”Hvis en virksomhed står og mangler arbejdskraft inden for de brancher som 3F repræsenterer, så kan de bare kontakte os. Så finder vi et passende antal interesserede blandt vores medlemmer. Og det er helt op til virksomheden, hvor mange interesserede, de vil tale med. Hvis virksomheden ønsker fem, så får de fem. Skal de kun bruge en så får de en. Vi sørger naturligvis for, at virksomhederne kun får formidlet medlemmer, som har netop de kompetencer, som virksomheden efterspørger,” fortæller Allan Andersen og tilføjer:
”Årsagen til, at vi kan levere lige præcis den arbejdskraft, som virksomhederne efterspørger, er, at vi har adgang til alle vore ledige og nogle af vores beskæftigede medlemmernes CV’er. I de CV’er har medlemmerne beskrevet deres kompetencer og erfaring. Og dem matcher vi så med de ønsker, som virksomhederne har. Viser det sig, at vi ikke i afdelingen har medlemmer med de efterspurgte kompetencer, så kan vi trække på de øvrige 3F-afdelingers medlemmer. På den måde har vi adgang til ca. 16.000 velmotiverede ledige”.
Virksomhederne kan selv bestemme, om de blot vil have deres job lagt ind i 3Fs jobdatabase, hvor alle 3F’ere kan søge efter det, eller om de vil have det lagt ind som en lukket ordre, hvor det er medarbejderne i 3F, der vurderer, hvem der må se opslaget.
Allan Andersen opfordrer alle virksomheder til at gøre brug af 3F’s nye service. Både virksomheder, der her og nu står og mangler ledige hænder, og virksomheder, som på sigt ønsker et samarbejde om rekruttering.
”Vi skelner ikke mellem virksomheder, der har overenskomst med 3F og virksomheder, der ikke har. Men vi formidler naturligvis ikke arbejdskraft til virksomheder, der bevidst tilsidesætter ordentlige løn- og ansættelsesvilkår,” fastslår Allan Andersen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar