Odsherred Kommune har siden januar tilbudt et til to forebyggende hjemmebesøg til borgere mellem 55 og 74 år, der inden for de sidste seks måneder har oplevet en markant ændring i deres liv som for eksempel dødsfald i nærmeste familie, ensomhed, tab af netværk, kompleks eller alvorlig sygdom.
Det er Social- og Forebyggelsesudvalget, som har truffet beslutning om ordningen, der foreløbig fortsætter året ud.
Indtil nu har 12 borgere deltaget i projektet. Borgerne har selv henvendt sig, men egen læge, naboer og pårørende kan også henvende sig. Dog ikke uden borgerens samtykke. Målet er nu at nå ud til endnu flere af kommunens borgere, som måtte sidde i en svær livssituation.
Besøgene er samtaler, som fokuserer på de udfordringer, der optager den enkelte lige nu med henblik på at give hjælp og vejledning til at håndtere de svære situationer.
Stor erfaring
Samtalerne tilbydes af kommunens fem forebyggende sygeplejersker, der har stor erfaring, idet de til daglig også udfører de lovpligtige forebyggende besøg til kommunens ældre over 75 år.
I samtalerne er der tid, nærvær og tålmodighed til at lytte og forstå den enkelte borgers problemstilling.
De problemstillinger, der har været behov for at løse, er at give borgeren et lille skub, at støtte og hjælpe med at få sat ord på svære ting og se situationen i en helhed.
Det handler om at finde løsningsmuligheder og hjælpe borgeren med at tage initiativ og se nye veje, hvor de er gået i stå.
Der, hvor borgeren ikke selv er i stand til at tage kontakt til andre instanser, skaber sygeplejersken kontakten for dem.
Tilfredsheden er stor
”Vi kan allerede nu se en stor tilfredshed med besøgene. Alle borgerne er 14 dage efter besøget blevet adspurgt om deres tilfredshed og udbytte af samtalerne. Generelt fortæller borgerne, at de i høj grad har haft stor glæde og effekt af besøgene,” siger center- og afdelingsleder Thorkild
Christensen fra Sundhedscentret.
Besøgene og samtalerne har givet et skub i den rigtige retning, så det, der var svært, nu synes mindre svært, og som en af de adspurgte har sagt: ” det kan tage noget i opløbet”.
Generelt synes de deltagende borgere i projektet, at det er et rigtig godt initiativ, og de føler sig bedre rustet til at klare de udfordringer, som de har.
”Vi kan se, at vi har tænkt de rigtige tanker i forhold til målgruppen,” fortæller de forebyggende sygeplejersker.
Der er et stort behov for kontakt, støtte og vejledning for denne gruppe af borgere, som er gået i stå og kørt fast i en svær akut livssituation.
Håbet er, at flere borgere vil gøre brug af tilbuddet ved at skabe synlighed omkring ordningen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar